سخنراني رضا عابديني درباره ی تایپوگرافی معاصر ایران
 
گرافیک ما
 
 


نازنین تمدن/ مریم پالیزگیر
عکس: شهاب اشتری


رضا عابدینی سخنان خود را با ابراز خوشحالي از مطالب مفيد و آكادميك مطرح شده توسط مسعود سپهر آغاز نمود. سپس بحث خود را با عنوان بحثي انتقادي و گاه ناخوشايند شروع کرد.
عابديني گفت اصلا گرافيك بدون تايپ معنا ندارد. در غرب همزمان با تولد گرافيك ديزاين شاهد تولد تايپوگرافي هستيم و به همان ميزان كه مطلب و نقد راجع به گرافيك ديزاين وجود دارد، مطلب و نقد در مورد تايپوگرافي هم هست و اين اتفاقي ست كه جاي آن در ايران خاليست به صورتي كه اين مبحث به معناي موضوع شخصي يك طراح بخصوص با كسب نتايج عملي مورد بررسي قرار نگرفته است.
همچنين وي به وجود بخشهاي مختلف تايپوگرافي اشاره کرد و اینکه كار كردن در هر شاخه نياز به تخصص خاص دارد.
او گفت در اين سخنراني با استناد به كارهاي خود و تجربياتي كه در اين زمينه  كسب كرده است متن اصلي خود را در قالب تعدادي سئوال  مطرح می کند. وی با نقل جمله اي از هايدگر: " پرسش، پارسايي تفكر است" صحبت هاي خود را ادامه داد.
عابديني يكي از اهداف خود را دعوت كردن از طراحان ايراني به فكر كردن راجع به حروف فارسي عنوان كرد.
عابدینی گفت: گرافیک،‌ عرصه عمل است نه جای گپ و گفتگو.
از نظر او تاثير گذار ترين كلام آن است كه مبتني بر عمل باشد. او گفت: من عادت كرده ام كه قوانین گرافیک را خوب یاد بگیرم تا هيچوقت  از آنها استفاده نكنم. در آموزش هم همين روش را به كار مي گيرم زيرا هر خلاقیتی در دوران ما  به سرعت به قانون تبدیل می‌شود و قوانين در حرفه ما تنها براي آموزش به ديگراني است كه هنوز به استعدادها و روشهاي خلاق خود دست پيدا نكرده اند، و نه براي آن است كه بر طبق اين قوانين اثر گرافيك و خلاق بيافرينيم.
وی افزود: طراحان بسیاری براساس درک زیباشناسانه خود آثاری خلق كردند كه بعدها بر اساس اين آثار قوانين ساخته شده اند. من سعی دارم كسی باشم كه در آینده قانون را بر اساس آثارش می‌نویسند.
عابدینی درباره فرمالیزم هم گفت: ما درباره مفاهیم فرم و معنا در گرافیک دچار بدبختی شده‌ایم و فرمالیزم در ایران چیزی در حد فحش شده است و كسی كه مرتكب آن شود كسی است كه احتمالا فكر نمی‌كند يا نمي تواند فكر كند.
او معتقد است فرم، خود معناست نه ظرفی براي ريختن معنا در آن. عابدینی بر اين باور است كه تقريبا هيچ يك از منابع (و نه روشهاي مطالعه) در طراحي و كاربرد حروف لاتين نمي توانند منشا اثري در تحقيقات ما در حروف فارسي باشند و همچنين به نظر وي بكارگيري يك اسليمي در يك اثر گرافيك با ساختارهاي سوئيسي يا لهستاني، آن اثر را ايراني نمي كند و ما نياز به شناخت و بازشناسي ساختارهاي تصويري ايراني داريم كه حتما بايد منطبق بر "زمان" به معناي عام باشد و نه لزوما "امروز" و يا "پيشرو" به معناي آوانگارد؛ زمان به معناي اصلي ترين ماده جاودان كردن يك ساخته بشري.
او معتقد است تبديل شدن حروف و روش نوشتار فارسي به بلوك هاي سربي مخرب ترين عامل در تنزل خط فارسي به اطلاعات صرف شده و تمامي روح خط فارسي را از ميان برده است.
عابدینی تصریح كرد: ما با گذشت این سه دهه هنوز یک كتاب هر چند پر غلط كه در حوزه طراحي حروف فارسي نوشته شده باشد، نداريم .
وی در ادامه این سؤال را مطرح كرد كه اساس و اصول طراحی حروف فارسی و نه خوشنويسي چیست و چه كسی باید آن را تدوين كند؟
او با اشاره به طراحی حروف اعراب گفت: با كمال تاسف،‌ اعراب در زمینه طراحی حروف و فونت بسیار زودتر و حساب‌شده‌تر از ما عمل كرده اند و حتی در حال تدوین قوانین طراحی حروف برای سیستم هاي دیجیتال هستند.
عابديني گفت كه همگي ما به خود مي باليم كه خوشنويسي در جهان ايراني به بلوغ رسيد و شاهكارهايي را پديد آورد كه باعث افتخار نه تنها ما، بلكه فرهنگ بشري است. اما به دليل سستي همگي ما در بازسازي خط فارسي، تنها شنونده نظراتي در باب بي قابليت بودن و نداشتن ظرفيت كافي براي ادامه حيات خط فارسي هستيم.
او همچنين با توضيحاتي در مورد روزنامه هاي عصر قاجار و موضوع خوانايي، خوانايي را امري نسبي دانسته و اين سئوال را مطرح مي كند كه آيا درست است كه ما هر حركتي در حوزه طراحي حروف را با تابو و خرافه ناخوانا بودن، ارتداد بدانيم؟!
به گفته وي تايپوگرافي روايتگر يكي از راه هاي كار با حروف است نه همه آن و بايد به سرعت وارد مباحث دقيق تر و مشخص تر در طراحي حروف فارسي شويم. مباحثي چون:
-    خط كرسي در حروف چاپي
-    نقاط و فواصل غير قابل تغيير كلمات و حروف
-    فواصل زائد بين كلمات و حروف
-    علائم نوشتاري فارسي نه عربي
-    پيدا شدن شكل ثابت و غير قابل تغيير كلمات
-    از دست دادن تركيبات زيباي كلمات در حروفچيني
-    و در جمع از دست دادن اتمسفر و فضاي منحصر به فرد خط فارسي در مقايسه با يك قطعه حروفچيني

وي در انتها اشاره مي كند که يك عنوان كلی برای این همایش بدون تعيين موضوعات سخنرانان خود بيانگر اين نكته است كه ما هنوز نمی‌دانیم قصد داریم راجع به چه چیزی صحبت كنیم؟
او در آخر از شنوندگان مي پرسد كه آيا همگي حاضرند تا براي تمامي اين پرسش ها پاسخي پيدا كنند؟    

 
 
 

 

شنبه ۹ تير ۱۳۸۶

 

۰۲:۵۹:۳۷



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : شنبه 9 مهر 1390برچسب:سخنرانی رضا عابدینی,تایپوگرافی رضاعابدینی,رضا عابدینی, :: 15:1 :: توسط : rofa

درباره وبلاگ
به وبلاگ ما خوش آمدید...
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نمایشگاه گرافیک و آدرس artgraphic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 34
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 55
بازدید کل : 21772
تعداد مطالب : 8
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



k2cod.com -->

كد ماوس

.